Objavljeno dana Ostavite komentar

Omega 3 Masne Kiseline | Za šta je dobra Omega 3?

omega 3 masne kiseline

Šta su Omega 3?

Omega 3  masne kiseline su potrebne našem telu a koje ne može samo da stvori.

Ove masne kiseline su esencijalne što znači da su potrebne našem organizmu kako bi pravilno funcionisao. Pošto ih sam organizam ne proizvodi jedini način da ih unesemo je kroz ishranu.

Glavni izvori su:

  • Riba iz hladnih voda kao što su haringe, losos, skuše, tune, sardine
  • Morski plodovi kao što su lignje, dagnje, hobotnice, rakovi, škampi, gambori
  • Orašasti plodovi kao što su orasi, čija semenke i laneno seme
  • Ulja nekih biljaka kao što su soja, lan i kanola
  • Mlečni proizvodi kao što su jaja, jogurt, mleko, sojino mleko

Postoji veoma česta dilema kada je reč o Omega 3 masnim kiselinama biljnog nasuprot onima koje su životinjskog porekla. Više informacija o tome možete naći ovde.

Dolazi u nekoliko formi:

  • Iz ribe
  • Iz ribljeg ulja
  • Iz obrađenog ribljeg ulja
  • Iz reformiranih triglicerida

Priroda nudi sve potrebno za naš organizam. Pa je samim tim unos Omega 3 masnih kiselina direktno iz ribe i najbolji način.

Paziti pri kupovini na:

  • Tip  – najbitniji sastojci su DHA i EPA masne kiseline. Neki Omega preparati ih sadrže u veoma maloj, skoro beznačajnoj količini
  • Nivo  – Prednja strana bočice može ukazivati na to kako kapsule sadrže recimo 1000 mg ribljeg ulja po kapsuli dok sa zadnje strane možemo uočiti da je količina EPA i DHA samo oko 300 mg.
  • Forma  – Ukoliko želite efekat što bolje absorpcije tražite slobodne masne kiseline, trigliceride, fosfolipide a ne etil estere.
  • Čistoća – Potražiti na deklaraciji sertifikat o čistoći od strane kompanije zadužene za kontrolu kvaliteta.
  • Svežina – Uvek proverite datum i miris. Veoma su sklone kvarenju pa unešene u telo u takvom stanju prouzrukuju negativne efekte.

Omega 3 – Za šta je dobra?

Dakle omega 3 su zdrave i nezasićene masti koje su svakako dobre za naš organizam. Evo za šta je dobra Omega 3:

Pružaju osećaj sitosti

Kada ste na dijeti osećaj gladi je povećan, u tom slučaju veoma je korisno suzbiti glad nečim zdravim. One ne garantuju mršavljenje već zamenu loših masti za one dobre.

Ubrzavaju metabolizam

Ukoliko biste ubrzali metabolizam za recimo 15% vaš organizam bi brže sagorevao kalorije.

Prosto rečeno da imate jako brz metabolizam mogli biste da jedete do mile volje a da se pri tom ne ugojite. Naši ljudi vole da kažu „Šta god pojedem sve mi se lepi“.

Upravo ova pojava je povezana sa brzinom metabolizma koji kako starimo usporava.

Pozitivno utiču na depresiju

Istraživanja su pokazala da su ljudi koji uzimaju Omega 3 manje depresivni. Zvuči čudno zar ne? Piješ riblje ulje i budeš manje depresivan,ali evo naučnog objašnjenja.

Zamislite da sedite neraspoloženi visoko na planini ili drvetu a da pri tom neka osoba može da utiče na vas i popravi vam raspoloženje samo ako može da se popne do tog mesta gde se nalazite. Depresija je zapravo vid upale u našem mozgu. Put do te upale ili ove naše planine je preko membrane moždanih ćelija.

Molekuli zaduženi za raspoloženje drže stvari u svojim rukama dok Omega 3 masne kiseline imaju lek za tu upalu a mogu doći do nje upravo preko membrane moždanih ćelija.

Poboljšavaju vid

Manjak omege 3 prouzrukuje probleme sa vidom. Neka od trajnih oštećenja vida povezani su upravo sa nedostatkom DHA vrste Omega 3.

Utiču na razvoj deteta

Uzimanje u trudnoći može pozitivno uticati na pravilan razvoj deteta i njegovu inteligenciju i socijalne veštine kasnije. Manjak Omege 3 u ranom razvoju deteta može uzrokovati slabiji vid, manju inteligenciju i zdravstvene probleme.

Smanjuju mogućnost začepljenja krvnih sudova

Do srčanog udara može doći pod raznim uslovima. Jedan on njih je nakupljanje masnih naslaga u krvi koje izazovu začepljenje krvnih sudova i izazovu srčani udar.

Redovna konzumacija ovih zdravih masti omogućava smanjenje krvnog pritiska, sprečavanje krvnih ugrušaka, smanjenje nivoa triglicerida itd.

Smanjuju pretnju od dijabetesa

Dijabetes izazivaju poremećaji u metabolizmu. Postoji konstantna borba između Omega 6 i Omega 3 u našem organizmu. Pošto većina namirnica sadrži Omega 6 cilj je ubaciti što više Omega 3 masnih kiselina u organizam i ako ništa izjednačiti nivo.

Upravo ovakvi poremećaji uzrokuju trajne posledice u vidu dijabetesa. Ove masne kiseline takođe smanjuju otpornost organizma na insulin.

Pomažu kod autoimunih bolesti

Dokazano je da ukoliko se uzima u ranoj fazi života  može pomoći u borbi protiv nekih od ovih bolesti.

Na primer Dijabetes tip I. Kod ove neizlečive bolesti organizam ne prepoznaje svoje sopstvene ćelije koje proizvode insulin te ih napada i uništava. Studije pokazuju da Omega  pomaže pri reprodukciji insulina i smanjuje štetna dejstva dijabetesa.

Ubrzavaju rad mozga

Siva masa u mozgu je zadužena za sećanja, informacije i emocije. Smanjenje ovog tkiva prouzrokuje opadanje funkcija mozga pa samim tim „mozak sporije radi“ zaboravljate stvari najblaže rečeno.

Omega 3 esencijalne masne kiseline omogućavaju veći nivo sive mase pa samim tim i poboljšava neke moždane funkcije kao što su koncentracija i sećanje.

Ostalo

  • Ublažavaju menstrualne bolove
  • Smanjuju masnoću u jetri
  • Poboljšavaju zdravlje zglobova i kostiju
  • Poboljšavaju hidrataciju kože, sprečavaju nastanak akni i prerano starenje kože

Brojni benefiti su očigledni i već uveliko dokazani. Omegom 3 možemo lečiti preventivno i veliki broj upala. Mnoge bolesti čiji se naziv na latinskom završava sa itis su zapravo nastale kao upale. Ove masne kiseline sprečavaju mogućnost nastanka tih upala kao i ublažavanje njihovih posledica.

Nije reč o upali mišića ili tako nečemu bezazlenom već o ozbiljnim bolestima kao rak i astma koje takođe nastaju u vidu zapaljenja. Nakon svega gore navedenog nadamo se da shvatate koliko je unos Omega 3 bitan i koje su posledice ne uzimanja.

Vrste Omega ulja

  • Prirodno riblje ulje
  • Obrađeno riblje ulje
  • Ulje krila (mali morski račići)
  • Ulje zelenousne školjke
  • Ulje sisara
  • ALA ulje
  • Ulje morskih algi

Prirodno riblje ulje

Ulje masnih riba koja se ekstraktuje u formi triglicerida. Najkorisniji nutricijenti ovog ulja su EPA i DHA masne kiseline koji u zavisnosti od vrste ribe čine 18-30% Omega ulja. Osim toga ovo ulje sadrži Vitamin D i A.

Najčešći izvori ovog ulja su: losos, haringa, sardina, bakalar. Riblje ulje možemo naći u formi kapsula i tečnosti.

Obrađeno riblje ulje

Ono je pročišćeno od teških metala sa većom koncetracijom EPA i DHA masnih kiselina. Ovakva ulja mogu da sadrže i do 50-90% ovih kiselina.

Naše telo svakako bolje absorbuje prirodno riblje ulje te stoga neki proizvođači idu korak dalje i konvertuju ulje u prvobitni oblik.

Ovaj proces se naziva reformacija triglicerida dok klasično obrađeno riblje ulje možete naći u etil ester formi.

Ulje Krila

Za divno čudo ovi mali račići sadrže Omega 3 ulja u 2 oblika. U formi triglicerida i fosfolipida.

U oba slučaja absorpcija je sjajna, sudeći po nekim studijama čak i bolja u formi fosfolipida.

Ono što je sjajno kod ovih rakova je da su veoma mali sa veoma kratkim životnim vekom te njihovo telo sadrži jako mali broj teških metala što čini njihovo ulje dosta čistim.

Ulje zelenousne školjke

Ova školjka se nalaze na Novom Zelandu. Njeno ulje takođe dolazi u formi triglicerida i slobodnih masnih kiselina.

Ono što je karakteristično za njih je postojanje ETA masnih kiselina koje imaju još veći uticaj na unutrašnje upale od ostalih masnih kiselina.

Ulje sisara

Ovo ulje se vadi iz mora i osim EPA i DHA sadrži DPA masne kiselina koja nude još zdravstvenih benefita. Jos jedna karakteristika ovog ulja je jako nizak nivo Omega 6.

ALA ulje

Skraćenica za alfa linolensku kiselinu koja se dobija iz biljaka. Ova kiselina se dobija iz semena čija, lana i konoplje.

Ovakva ulja telo može konvertovati u EPA i DHA masne kiseline ali studije pokazuju da ta konverzija nije efikasna. Većina biljaka pored Omega 3 sadrži i Omega 6 masne kiseline koje su štetne.

Ulje morskih algi

Morske alge a posebno mikroalge su sjajan izvor EPA i DHA triglicerida.

Ono što je zanimljivo je da je koncentracija ulja u algama veća nego u ribama. Ulje inicijalno i potiče iz algi, nakon čega ga jedu najmanje ribe i nakon toga nastavlja progresiju u lancu ishrane.

Ovo ulje takođe sadrži Jod. Što se tiče teških metala alge ih ne sadrže stoga se smatraju najzdravijim izvorom Omege 3.

Čemu služe Omega 3 kapsule?

Suplementi služe ljudima koji ne mogu da jedu ribu iz nekog razloga ili jednostavno ne vole ukus i miris ribe. Poenta ovih kapsule leži u čistoći. U procesu proizvodnje uklanjanju se teški metal.

Esencijalne masne kiseline se dobijaju mahom iz ribe i značajne su našem telu. Stručnjaci kažu da najčistije masne kiseline dolaze iz sitnih riba koje žive u hladnim morskim vodama. 

Takoreći suplementi su samo alternativa uzimanju Omege 3 iz prirode. Poseban proizvod za vegane i vegetarijance su Omega 3 kapsule koje se dobijaju iz morskih algi.

Regularni riblji suplementi su odličan izbor. Ono što morate znati je to da oni ne sadrže više od 30% EPA i DHA što znači da ostatak od 70% čine druge masti. U nekim suplementima ovaj nivo dostiže i 90% pa pokušajte naći suplemente sa ovim ili sličnim postotkom koncentracije.

S obzirom da su kvarljivi kupovina u paketima od par bočica i nije najbolji izbor. Kada je reč o veganima i vegeterijancima Omega 3 dobijena iz ribljih algi je proizvod bez konkurencije. Ne samo za njih već za sve ostale ljude, Omega 3 masne kiseline dobijene iz morskih algi su savršen proizvod s obzirom da je ovo najčistija forma ovih masnih kiselina u prirodi.

Isto pravilo važi i ovde, obratite pažnju na nivo DHA i EPA masnih kiselina.

Rezime

Suplementi Omege su izuzetno čisti, najbolji su oni ekstraktovani iz algi i manjih riba

Najbolje Omega 3 masne kiseline

Ukoliko rešite da Omega 3 masne kiseline uzimate kroz ishranu riba je definitivno pravi put s obzirom da je u njoj najveća koncentracija. Sto sitnija to bolja. Sitnije ribe i morski plodovi sadrže manje teških metala.

Predlažemo vam Inćune, Haringu, Sardine. Sva morska riba ima visoku koncentraciju Omege 3, naš predlog je Skuša. Ukoliko pak odlučite da Omegu 3 obezbedite putem suplemenata potrebno je obratiti pažnju na nivo DHA i EPA masnih kiselina.

Nije toliko značajno odakle je ekstraktovanaOmega korišćena za proizvodnju suplementa s obzirom da je prečišćena od teških metala u samom procesu proizvodnje.

U poređenju sa unosom iz orašastih plodova i semenki riba je daleko učinkovitija. Što se tiče odnosa ribe sa suplementima, postoji ne tako zanemarljiv ekonomski faktor.

Jesti kvalitetnu ribu 2-3 puta nedeljno može da bude dosta skuplje nego unošenje iste količine Omega 3 masnih kiselina kroz suplemente kao što su riblje ulje u kapsulama. Najviše se preporučuju manje ribe a evo i zašto: Odgovor leži u njihovoj poziciji u lancu ishrane. Ove ribice su na samom dnu lanca ishrane te ne jedu sve i svašta već uglavnom alge. Samim tim njihovo telo biva zdravije od recimo ajkulinog koja pojede sve na šta naiđe. 

Kada govorimo o čistoći, preradom ulja dobijenog iz ribe vrsta ribe i njena zasićenost teškim metalima prestaje da bude toliko važna jer finalni proizvod koji se dobija u obliku Omega 3 kapsula biva podjednako kvalitetan.

Rezime

Najbolje Omega 3 masne kiseline su one iz manjih riba sa većim procentom DHA i EPA

Iskustva korisnika i cena

Pakuju se u bočice od 60 kapsula i više. Uporedili smo par proizvođača i došli do zaključka da se cena za pakovanje od 60 kapsula kreće od 700 rsd pa na više.

U ovom cenovnom rangu postotak EPA je oko 6% na 1000 mg dok je postotak DHA oko 9% na 1000 mg. Poređenja radi proizvodi koji koštaju oko 1700 rsd sadrže 16% EPA na 1000 mg i 10% DHA na 1000 mg. Iskustva korisnika na koja smo naleteli su različita. Ono na šta se najviše žale je cena suplemenata ali i cena ribe pa pribegavaju radnjama sa zdravom hranom i uzimanju Omege 3 iz semena. 

Neki kažu da im je pomoglo u toku dijete i korigovanju ishrane.  Iskustva ljudi koji ne jedu ribu sa suplementima su odlična. Tvrde da nisu imali osećaj da uzimaju proizvod od ribljeg ulja.

Objavljeno dana Ostavite komentar
Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *