Datum objave: Leave a comment

Šta su esencijalne masne kiseline?

esencijalne masne kiseline

Šta su esencijalne masne kiseline?

Esencijalne masne kiseline su kiseline koje naše telo ne proizvodi a potrebne su nam i jedini način da ih unesemo je kroz ishranu, na primer kroz ribu, riblje ulje i orašaste plodove.

Generalno svet ishrane je šarenolik i informacije vezane za prehrambene proizvode mogu biti dosta nejasne. Neretko se dešava da ne znamo da li su neke namirnice korisne i koliko su zaista korisne.

Kada je reč o suplementima tu tek nastaje kolaps. Većina ljudi ni ne zna šta su omega 3 masne kiseline a šta omega 6 ili 9, koja je razlika, da li su nam potrebne, kakve efekte imaju itd.

Iz tog razloga rešili smo da razjasnimo česte dileme vezane za esencijalne masne kiseline.

Koje masti su zdrave a koje ne?

Zdrave masti zaista postoje i više su nego dobar izvor energije. Zovu se nezasićene masti i drže pod kontrolom holesterol  kao i nivo šećera u krvi.

Sa druge strane postoje loše masti,  takozvane trans masti. Ove masti uglavnom dobijamo jedući meso životinja. Trans masti mogu da poremete rad metabolizma, protok krvi i balans hormona

Poželjno je izbegavati ove zasićene/trans masti u što većoj meri.

U redu, sad kad smo to razjasnili hajde da zaronimo dublje u esencijalne masne kiseline tj. Omega 3 i Omega 6.

Koje masne kiseline su esencijalne?

Odgovor je Omega 3 i Omega 6. Ove dve masne kiseline su esencijalne i veoma bitne našem telu a ono ih ne proizvodi, unosimo ih kroz ishranu. I jedne i druge pozitivno utiču na naš organizam. Glavni problem koji se javlja pri unosu ovih masnih kiselina je disbalans.

Evo o čemu se radi. Većina ljudi klasičnom ishranom unosi dosta Omega 6.

Ukoliko slabo jedete ribu i morske plodove kao i orašaste plodove unos Omega 3 je manji i Omega 6 preovlađuje. Pošto je Omega 6 u prednosti moramo se potruditi da u ishranu ubacimo namirnice koje sadrže Omega 3 kako bi došli do željenog balansa.

Omega 6 i Omega 3 su polinezasićene masne kiseline što znači da sadrže više od jedne dvostruke veze. U celom Omega 6 lancu masnih kiselina prvi dupli lanac se nalazi između šestog i sedmog karbonskog atoma gledajući sa metilskog kraja.

Omega 3 masne kiseline imaju bar jednu duplu vezu između trećeg i četvrtog karbonskog atoma gledajući s metilskog kraja masne kiseline.

Omega 3

Omega 3 masne kiseline su potrebne našem mozgu za normalno funkcionisanje. Postoje i Omega 3s koje su veoma bitne za funkcionisanje ostatka organizma. 3s čine DHA, EPA i ALA masne kiseline. Iako je ALA jedina esencijalna masna kiselina sve tri su veoma važne i korisne.

Preporučen dnevni unos

EPA

EPA masne kiseline su veoma bitan deo ćelijskih membrana. Čine osnovnu strukturu membrane.

Ima veoma bitnu ulogu u procesu Lipid-peroksidacije. U ovom procesu masti se degradiraju i nastaju slobodni radikali koji su štetni.

EPA štiti ćelije od napada slobodnih radikala i pomaže ćeliji da prevaziđe ovaj proces.

DHA

DHA je najzastupljenija masna kiselina u mozgu i mrežnjači oka, čini 97% svih Omega 3 u mozgu i 93% svih Omega 3 u mrežnjači.

U mozgu čini 30% strukturne masti sive mase.

Ima bitnu funkciju u:

  • jačanju imunog sistema
  • razvoju nervnog sistema kod dece
  • razvoju mozga, kognitivnih i mentalnih funkcija
  • poboljšanju motornih funkcija kod dece
  • razvoju vida i funkciji oka kod dece

ALA

ALA masne kiseline se u telu pretvaraju u DHA i EPA ali ovaj proces nije učinkovit tj pretvaraju se samo u manjoj meri.

Najzastupljenija je u biljkama, a evo i koja hrana je bogata ALA masnim kiselinama:

  • Laneno seme
  • Ulje kanole
  • Sojino seme i ulje
  • Bundevino seme i ulje
  • Tofu sir
  • Seme i ulje oraha

Omega 6

Omega 6 masne kiseline se nalaze u povrću tj. u ulju koje se dobija iz povrća. Ove masne kiseline snižavaju holesterol i održavaju normalan nivo šećera u krvi.

Ove masne kiseline su neretko na lošem glasu. Istina je da ih kroz standardnu ishranu unosimo mnogo više nego Omega 3 pa dolazi do disbalansa.

Ni nešto korisno nije više korisno ako se uzima u velikoj meri. Oko omega 6 se vode mnogo debate. Jedni tvrde da treba smanjiti unos kako bi se popravio balans sa Omega 3, drugi da to nikako ne treba da radimo.

Jedni kažu da se zbok neefikasnog pretvaranja u druge oblike  izazivaju unutrašnja zapanjenja, drugi kažu da Omega 6 ima pozitivne efekte na kardiovaskularni sistem.

Preporučen dnevni unos

*PMK – polizasićene masne kiseline

*LA – linoleinska kiselina

 

Zaključak

Sama reč esencijalne dovoljno govori o tome od kakvog su ove masne kiseline značaja po naš organizam.

Kako bi napravili što bolji balans savetujemo vam da ne smanjite unos hrane koja sadrži Omega 6 već da povećate unos hrane sa Omega 3.

 

 

 

 

Datum objave: Leave a comment
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *